Cisowianka
Aston Martin DB2 - 1952

Aston Martin DB2 - 1952

James Bond jeździ samochodami marki Aston Martin już od ponad 50 lat. Po raz pierwszy Sean Connery jako Agent 007 wsiadł do Astona Martina DB5 w 1964 roku w trzecim filmie
z serii pt. Goldfinger. Klasyczny srebrny DB5 pojawił się jeszcze w filmach Operacja Piorun (1965) oraz Skyfall (2012). Według oficjalnego rankingu najbardziej pożądanym samochodem w Wielkiej Brytanii jest Aston Martin, szczególnie klasyczny model DB5
i w dużej mierze jest to zasługa filmu z agentem 007!

Zachwycająca stylistyka brytyjskiej elegancji, a przy tym sportowy charakter modeli DB5, DB7 produkowanego w latach 1993-2003 czy najnowszego DB11, zawdzięczają Astonowi Martinowi DB2. A dokładniej człowiekowi, którego inicjały od blisko siedemdziesięciu lat oznaczają modele DB - David Brown.

W 1947 roku brytyjski przemysłowiec przejął firmę borykającą się po raz kolejny
z problemami. Producent skrzyń biegów oraz traktorów Ferguson-Brown stał się właścicielem Astona Martina. Marka Ferguson znana jest w Polsce dzięki ciągnikom Ursus MF-255, produkowanych od 1984 roku na licencji kanadyjsko-amerykańskiego koncernu Massey Ferguson, który wywodzi się właśnie od firmy Dawida Browna. 

Przygotowując się do produkcji nowego modelu Dawid Brown przejął również w 1947 roku brytyjską markę Lagonda. Dzięki temu pozyskał produkowany przez Lagonde udany sześciocylindrowy silnik rzędowy o pojemności 2,6 l z dwoma wałkami rozrządu w głowicy, autorstwa Waltera Owen Bentley - założyciela brytyjskiej marki Bentley.

Wielkim zaskoczeniem okazało się zwycięstwo nowego modelu pod nazwą Aston Martin 2-Litre Sports wystawionego do 24 godzinnego wyścigu w Spa w 1948 roku. Przez pierwsze dwa lata wyprodukowano zaledwie czternaście egzemplarzy modelu Two Litre Sport, ale sukces w sporcie dał początek kolejnemu projektowi DB2 i zapoczątkował słynną serię Astonów Martinów sygnowaną inicjałami DB.

Pierwszy start w wyścigu trzech najnowszych modeli DB2 wyposażonych w dwulitrowy silnik oraz nową jednostkę 2,6 l pochodzącą z Lagondy zakończył się jednak katastrofą.
W wypadku zginął fabryczny kierowca Astona Martina, drugi DB2 z silnikiem Lagondy wycofał się na skutek awarii, a trzeci Aston dojechał do mety na siódmym miejscu. Złą passę szybko udało się przełamać i DB2 zdobył swoje pierwsze podium podczas 24 godzinnego wyścigu w Spa w 1949 roku.

W 1951 roku do walki o najwyższe lokaty fabryczny zespół wystawił dwa przygotowane do wyścigów Astony Martiny DB2 ze sławnymi numerami rejestracyjnymi XMC 76 i XMC 77. Astony wysoko zapisały się w wynikach w klasyfikacjach generalnych oraz klasach m.in.
w legendarnym 24 godzinnym wyścigu Le Mans.

Niewątpliwie, sukces Astony Martiny DB2 odniosły w wyczerpującym, dziewiętnastym drogowym rajdzie Mille Miglia w 1952 roku. Impreza urosła do niewyobrażalnej skali i na starcie stanęła niesamowita liczba 607 uczestników w tym najwięksi producenci tacy jak Porsche, Mercedes Benz, Fiat, Alfa Romeo, Lancia i Ferrari. Do mety rajdu w Bresci dojechało zaledwie 275 samochodów. Fabryczny zespół Astona Martina reprezentujący Wielką Brytanię zdobył pierwsze dwa miejsca w klasie GT+2.0 oraz wysokie dwunaste
i trzynaste miejsce w klasyfikacji generalnej.

Model DB2 przecierał szlaki i dzięki zdobytemu doświadczeniu i sukcesom w motorsporcie, ukształtował sportowy charakter luksusowych modeli Astona Martina. Duże znaczenie
w ugruntowaniu pozycji DB2 na rynku samochodów sportowych miał Polski akcent.

Inżynier i konstruktor silników samochodowych Tadeusz Marek pracował nad rozwojem silników DB2 ponosząc ich moc oraz zaprojektował silniki rzędowe m.in. do wyścigowego modelu DBR2 oraz jednostki seryjne stosowane w późniejszych modelach DB4, DB5, DB6
i DBS.

Wyścigowe samochody Aston Martin DB2 w latach 1949-1953 brały udział w ponad 50 imprezach sportowych odnosząc liczne sukcesy. W tegorocznej 36 historycznej edycji Mille Miglia 2018 rozgrywanej w dniach 16-19 maja wystartuje reprezentujący Cisowianka Perlage Team - Aston Martin DB 2, z charakterystycznymi tablicami rejestracyjnymi WU 1000MM nawiązującymi do nazwy rajdu. Malownicza trasa została podzielona na cztery etapy
i prowadzić będzie z Brescii do Cervia Milano Marittima, a następnie do Rzymu.
Z Wiecznego Miasta kierowcy skierują się do Parmy, a zmagania zakończą się na mecie
w Brescii. Cisowianka Perlage po raz trzeci została oficjalnym sponsorem głównym legendarnego wyścigu tysiąca mil, czyli Mille Miglia Storica.
 

Aston Martin DB2 - 1952 2 Aston Martin DB2 - 1952 3 Aston Martin DB2 - 1952 4 Aston Martin DB2 - 1952 5 Aston Martin DB2 - 1952 6 Aston Martin DB2 - 1952 7 Aston Martin DB2 - 1952 8






W ostatnim dniu rywalizacji zawodnicy Mille Miglia 2018 wrócili do Brecii by świętować zakończenie tegorocznego Rajdu Tysiąca Mil

Dzień 4 – do mety!

W ostatnim dniu rywalizacji zawodnicy Mille Miglia 2018 wrócili do Brecii by świętować zakończenie tegorocznego Rajdu Tysiąca Mil

Ponad 450 kierowców wraz z pilotami ruszyło na trasę Najpiękniekszego Wyścigu Świata

Dzień 1 - czasem słońce czasem deszcz

Ponad 450 kierowców wraz z pilotami ruszyło na trasę Najpiękniekszego Wyścigu Świata

Już w środę 16 maja wystartuje Najpiękniejszy Wyścig Świata!

Mille Miglia 2018

Już w środę 16 maja wystartuje Najpiękniejszy Wyścig Świata!

Czwarty etap rajdu, z Parmy do Brescii, zakończył jubileuszowe Mille Miglia 2017

Koniec pięknej przygody

Czwarty etap rajdu, z Parmy do Brescii, zakończył jubileuszowe Mille Miglia 2017

Najpiękniejszy Wyścig Świata, wraz z dwoma ekipami Perlage Team,  wystartował tradycyjnie z Viale Venezia w Bresci

Mille Miglia 2017 rozpoczęte!

Najpiękniejszy Wyścig Świata, wraz z dwoma ekipami Perlage Team, wystartował tradycyjnie z Viale Venezia w Bresci

Podział Eliota Zborowskiego tak jak trafny co do zasady, nie był jednak idealny ze względu na ilość reprezentowanych krajów i ograniczenia w rezerwacji kolorów...

Początek kolorowego świata jednobarwnych samochodów cz.2

Podział Eliota Zborowskiego tak jak trafny co do zasady, nie był jednak idealny ze względu na ilość reprezentowanych krajów i ograniczenia w rezerwacji kolorów...

Jak małżeństwo doskonałe...

Aston Martin & Mille Miglia

Jak małżeństwo doskonałe...

Wielcy przegrani, dramatyczne wydarzenia i decyzja o zakończeniu rywalizacji

Historia Mille Miglia cz. 4

Wielcy przegrani, dramatyczne wydarzenia i decyzja o zakończeniu rywalizacji

Od pasji do prestiżu czyli jak narodziła się legenda

Historia Mille Miglia cz.1

Od pasji do prestiżu czyli jak narodziła się legenda

Trzeci etap, z Rzymu do Parmy, był najtrudniejszy z wszystkich ale zarazem najbardziej malowniczy

Il grande sole

Trzeci etap, z Rzymu do Parmy, był najtrudniejszy z wszystkich ale zarazem najbardziej malowniczy

Na jeden dzień przed startem najpiękniejszego wyścigu świata

La grande bellezza

Na jeden dzień przed startem najpiękniejszego wyścigu świata

Jeśli komuś wydaje się, że w latach 1927-57 jeżdżono wolno jest w dużym błędzie

Rekordy Mille Miglia

Jeśli komuś wydaje się, że w latach 1927-57 jeżdżono wolno jest w dużym błędzie

Wielki powrót The Red Arrow

Mille Miglia obecnie

Wielki powrót The Red Arrow

W trzecim etapie Wyścigu Tysiąca Mil zawodnicy zmierzyli się z najdłuższą, pełną wzniesień trasą z Rzymu do Parmy

Dzień 3 – pod górę i w dół

W trzecim etapie Wyścigu Tysiąca Mil zawodnicy zmierzyli się z najdłuższą, pełną wzniesień trasą z Rzymu do Parmy

Czas na ostatnie porawki i na wielką uroczystą paradę

Za chwilę start

Czas na ostatnie porawki i na wielką uroczystą paradę

O co chodzi w regularity race?

1000 Miglia - regularity race

O co chodzi w regularity race?

W trzecim etapie Mille Miglia 2017 uczestnicy stawili wysokim górom, krętym drogom i niestabilnej pogodzie

Trzeci dzień rywalizacji – pod górę!

W trzecim etapie Mille Miglia 2017 uczestnicy stawili wysokim górom, krętym drogom i niestabilnej pogodzie

Dzień przed startem MilleMiglia już tradycyjnie poświęcony jest uroczystemu plombowaniu samochodów na Piazza della Vittoria

Wszystkie oczy zwrócone na Brescię

Dzień przed startem MilleMiglia już tradycyjnie poświęcony jest uroczystemu plombowaniu samochodów na Piazza della Vittoria

Jak mawia mądrość ludowa marzenia nadają rzeczom nazwy, a światu kolory. Od tej tezy krok do kolejnej: a kolory nadają samochodom charakter.

Początek kolorowego świata jednobarwnych samochodów cz.1

Jak mawia mądrość ludowa marzenia nadają rzeczom nazwy, a światu kolory. Od tej tezy krok do kolejnej: a kolory nadają samochodom charakter.

Gdyby nie on James Bond nie miałby czym jeździć

Luis Zborowski

Gdyby nie on James Bond nie miałby czym jeździć

Wyścig Tysiąca Mil po wojnie.

Historia Mille Miglia cz. 3

Wyścig Tysiąca Mil po wojnie.

Już za niecałe 3 miesiące ponownie wystartuje „najpiękniejszy wyścig świata”

90 lat Mille Miglia!

Już za niecałe 3 miesiące ponownie wystartuje „najpiękniejszy wyścig świata”

Kawalkada najbardziej ekskluzywnych pojazdów zabytkowych świata późną nocą dotarła do Wiecznego Miasta

La grande storia

Kawalkada najbardziej ekskluzywnych pojazdów zabytkowych świata późną nocą dotarła do Wiecznego Miasta

Jakie gwiazdy w pięknych, zabytkowych samochodach będziemy mogli podziwiać w tym roku?

Mille Miglia już za 3dni!

Jakie gwiazdy w pięknych, zabytkowych samochodach będziemy mogli podziwiać w tym roku?

Jak zgłosić się do wyścigu? To nie jest wcale takie proste…

Start Mille Miglia coraz bliżej!

Jak zgłosić się do wyścigu? To nie jest wcale takie proste…

Samochód to nie wszystko. Trzeba jeszcze przejechać trasę z Brescii do Rzymu i z powrotem lepiej niż pozostali

Jak wygrać Mille Miglia?

Samochód to nie wszystko. Trzeba jeszcze przejechać trasę z Brescii do Rzymu i z powrotem lepiej niż pozostali

450 klasycznych samochodów skierowało się, przez serpentyny dróg Toskanii, do Wiecznego Miasta

Dzień 2 - na Rzym!

450 klasycznych samochodów skierowało się, przez serpentyny dróg Toskanii, do Wiecznego Miasta

Wspaniałe historyczne samochody przeszły dziś obowiązkowe przed startem badania techniczne

Brescia wita uczestników Mille Miglia 2018

Wspaniałe historyczne samochody przeszły dziś obowiązkowe przed startem badania techniczne

Cisowianka Perlage po raz trzeci oficjalnym sponsorem głównym legendarnego wyścigu tysiąca mil

1000 Miglia 2018

Cisowianka Perlage po raz trzeci oficjalnym sponsorem głównym legendarnego wyścigu tysiąca mil

W drugim etapie Mille Miglia 2017 kierowcy w swoich wspaniałych maszynach zmierzyli się z 600-kilometrową trasą i niespodziankami pogodowymi

Dzień drugi czyli wszytkie drogi prowadzą do Rzymu

W drugim etapie Mille Miglia 2017 kierowcy w swoich wspaniałych maszynach zmierzyli się z 600-kilometrową trasą i niespodziankami pogodowymi

Fiera di Brescia otwiera swoje drzwi dla setek zabytkowych aut

Dwa dni przed startem

Fiera di Brescia otwiera swoje drzwi dla setek zabytkowych aut

Unikatowość: z czym ją jeść i dlaczego popijać Perlage.

Samochody unikatowe

Unikatowość: z czym ją jeść i dlaczego popijać Perlage.

W Mille Miglia 2017 kibicować będziemy dwóm ekipom reprezentującym Perlage Team

Perlage Team powiększa się

W Mille Miglia 2017 kibicować będziemy dwóm ekipom reprezentującym Perlage Team

Czterej Muszkieterowie, Syn Diała i Człowiek z Lodu...

Historia Mille Miglia cz.2

Czterej Muszkieterowie, Syn Diała i Człowiek z Lodu...

Mille Miglia Storica 2016 zakończyło się w Gussago na przedmieściach Brescii.

Il gran finale!

Mille Miglia Storica 2016 zakończyło się w Gussago na przedmieściach Brescii.

Mille Miglia rozpoczęte! Uczestnicy w strugach deszczu przejechali z Brescii do Rimini.

La grande pioggia

Mille Miglia rozpoczęte! Uczestnicy w strugach deszczu przejechali z Brescii do Rimini.

Na legendę rajdu Mille Miglia poza najbardziej ekskluzywną selekcją samochodów sportowych świata wpływa jeszcze jedna rzecz – Włochy

Niezwykła Italia

Na legendę rajdu Mille Miglia poza najbardziej ekskluzywną selekcją samochodów sportowych świata wpływa jeszcze jedna rzecz – Włochy

Jak powstał najpiękniejszy wyścig świata?

Historia Mille Miglia

Jak powstał najpiękniejszy wyścig świata?

Historia, szyk i emocje! Cisowianka Perlage została partnerem prestiżowego, międzynarodowego rajdu historycznych samochodów Mille Miglia

Perlage na Mille Miglia!

Historia, szyk i emocje! Cisowianka Perlage została partnerem prestiżowego, międzynarodowego rajdu historycznych samochodów Mille Miglia


Do góry